Vlaams minister van Media Sven Gatz heeft op ‘Gamescom’, de grootste gaming beurs van Europa, zijn nieuw actieplan rond gaming toegelicht. Met dit plan wil hij de Vlaamse gamesector beter ondersteunen. Het actieplan moet een antwoord bieden op de noden van de industrie zodat die aansluiting vindt bij de internationale markt.
Esports Vlaanderen zit in de lift. Bwipo speelt straks Worlds 2018, DefuseKids speelde Europese eindrondes in de ESEA, etc. Maar Vlaanderen moet economisch bijbenen ten aanzien van gelijkaardige Europese landen en regio’s als het op gaming aankomt. De totale omzet van Belgische gameontwikkelaars bedroeg in 2014, 43,6 miljoen euro tegenover bijvoorbeeld 1,8 miljard euro in Finland, een land met een lager bevolkingsaantal dan Vlaanderen. Ook de verkoop van lokaal ontwikkelde games blijft in Vlaanderen voorlopig bescheiden.
Stimuleren van investeringen in gameontwikkeling
Om de ambities voor de Vlaamse gamesector kracht bij te zetten, besliste de minister van Media al in 2017 om één miljoen euro toe te voegen aan het VAF/Gamefonds. Het fonds werd zo in één klap meer dan verdubbeld tot een totaal van 1,73 miljoen euro.
Maar het grote probleem is dat landen met een beter fiscaal klimaat voor games, zoals bv. Canada, gameontwikkelaars naar zich toetrekken. Om die kloof te dichten, wil de Mediaminister een taxshelter voor gaming introduceren. Deze formule laat private bedrijven toe om op een fiscaal interessante manier te investeren in Esports Vlaanderen. Hierdoor geraken gamebedrijven vlotter aan de nodige financiering en kunnen zij talentvolle Vlaamse gameontwikkelaars perspectief bieden in eigen land. In het federaal parlement werden ondertussen al twee wetsvoorstellen ingediend voor deze taxshelter.
Kwalitatief opleidings- en begeleidingsaanbod
Het opleidingsaanbod in Vlaanderen is beperkt. Het dient beter rekening te houden met de noden van de gamesector om verder in te spelen op ontwikkelingen in de internationale gamesindustrie. Het actieplan van Gatz wil daarom de zakelijke vaardigheden en het ondernemerschap binnen de relevante opleidingen versterken, o.a. door overleg met deze onderwijs- en vormingspartners.
Inzetten op promotie, marketing en internationalisering.
Door het enorme aanbod aan games is het vaak moeilijk om de (internationale) consument te bereiken en te overtuigen. Om competitief mee te spelen op wereldniveau, verleent het actieplan meer steun aan promotie en marketing. Deelname aan internationale game evenementen zijn daarbij onmisbaar. Flanders Investment and Trade (FIT) zal Esports Vlaanderen internationaal in de kijker zetten met de allereerste Vlaamse beursstand op de Game Developers Conference in San Francisco, in maart 2019, het belangrijkste evenement voor de professionele game development industrie ter wereld.
Aanvullend wordt ter plekke een randprogramma met showcase en netwerkevenementen georganiseerd door Flanders DC, FLEGA, VAF, het Departement Cultuur, Jeugd en Media en enkele partners zoals Cronos Interactive en HOWEST.
Inzetten op educatieve, maatschappelijke en culturele functies van games
Games hebben ook een grote educatieve, maatschappelijke en culturele meerwaarde. Vaak zijn games een handig hulpmiddel in het onderwijs, in de cultuur- of in de zorgsector. Daarnaast zijn games een volwaardige cultuurvorm met verschillende genres, types en stijlen. Het actieplan voorziet in specifieke steun aan artistieke en serious games. De culturele meerwaarde van games zal in de kijker staan met de uitreiking van de ‘Belgian Game Awards’ op 15 februari tijdens de 1UpConference in Kortrijk.