Een paar weken geleden koos ESL om de CS:GO Pro League op Facebook uit te zenden. Na de eerste ronde zijn de kijkcijfers schrijnend. Facebook zal een tandje moeten bijsteken Youtube of Twitch van de eSports-streaming troon te stoten. Heeft ESL een grote vergissing gemaakt?
Het ziet er allemaal heel mooi uit. Alle wedstrijden van de CS:GO Pro League op Facebook. Een prachtige introductievideo, die bij gelegenheid wordt geruild voor live wedstrijden. Alle wedstrijdsamenvattingen eronder. De Facebook Watch pagina van de CS:GO Pro League wordt mooi ondernomen. Neem zeker eens een kijkje op https://www.facebook.com/ESLProLeagueCSGO/ (want dat hebben ze nodig).
Twee weken na uitzending werd de Ghost vs Renegades (map 1) 172 keer bekeken. G2 vs Fnatic (map 1) 303 keer. Een spannende wedstrijd zo bleek, want voor map 2 kende G2 vs Fnatic al meer dan 8000 livestreamers. Toch zijn de cijfers ver weg van de nummers die Youtube kan voorleggen tijdens de groepswedstrijden. Eenzelfde Fnatic vs G2 (map 1) in 2017 werd ondertussen 68000 keer bekeken. De CS:GO Pro League finale werd meer dan 500.000 keer bekeken. Dat zijn cijfers die Facebook nooit zal kunnen voorleggen.
Waarom kies ESL dan voor Facebook?
Diversiteit. Een andere doelgroep bereiken. ESL’s senior vice president of media rights and distribution, Nik Adams bleek gewaarschuwd: “We may lose 10 or 15 percent of our audience, but then we grow because we reach a new audience.”
ESL, werkte (en werkt) samen met partijen als Own3d, Twitch en YouTube, is er zich wel van bewust dat het werken met een nieuwe streaming-partner hen in het begin 10 à 15 procent minder kijkers zal opleveren. Maar ook dat het op termijn nieuwe kijkers zal opleveren. Al lijkt het er op dat we eerder over 50% kijkcijferverlies zullen spreken. Gelukkig is ESL slim genoeg om andere ESL-toernooien zoals de Intel Extreme Masters en ESL Pro League nog even op ‘oude’ wijze te streamen.